Dag 6: Nazca, vlucht over Nazcalijnen

25 oktober 2015 - Nazca, Peru

Vanochtend was de eerste ochtend dat we lekker uit konden slapen. Ik was dan ook enigszins geïrriteerd dat ik werd gewekt door gebons op onze deur ("Welke !@#$@@% klopt er nou bij ons op de deur?! Rot op zeg!") Bleek dat onze reisleidster te zijn, die kwam vertellen dat onze geboekte vlucht vervroegd was.... Oepsie, sorry Natasja.... :D

Ineens helemaal blij sprong ik uit bed! Dat betekende twee dingen! 1: We mogen als één van de eersten vliegen vandaag en 2: De kans is groot dat we vandaag dan tijd over hebben om een bezoekje te brengen aan een plaatselijke keramiekbakker die replica's maakt van de potten van de graven van Chauchilla! :D Top Natas, je bent echt top! :D

Na razendsnel ons ontbijt naar binnen gewerkt te hebben en voor de zekerheid afscheid genomen te hebben van alle leuke mensen die we al ontmoet hadden, stapten we in de auto op weg naar het Maria Reiche Neuman vliegveld. Spannend!

Overvluchten overzicht
Slechte publiciteit trof de Nazca-lijnen in 2010 toen twee kleine vliegtuigen met toeristen op sobrevuelos (overvluchten) neerstortten binnen acht maanden na elkaar met een totaal van 13 doden. De crashes volgden na een even katastrofisch ongeval in 2008 waarbij vijf Franse toeristen werden gedood, samen met een ander incident toen een vliegtuig werd gedwongen om een noodlanding op de Carr Panamericana Sur te maken in 2009.
In reactie op de incidenten zijn een aantal wijzigingen aangebracht. Vijftien vliegtuig bedrijven zijn teruggebracht naar een half dozijn, alle vliegtuigen vliegen nu met twee piloten, en de prijzen zijn gestegen om ervoor te zorgen dat bedrijven niet bezuinigen met slecht onderhouden vliegtuigen of overvolle vluchten.
Toch loont het nog steeds om de veiligheid bij het kiezen van je overvlucht onderneming voorop te zetten, in plaats van de prijs. Trek iedereen in twijfel die minder dan US $ 80 vraagt voor de standaard 30 minuten excursie en wees niet bang om bedrijven op hun veiligheid te testen en het vlucht beleid te controleren. Aeroparacas (http://www.aeroparacas.com) is één van de betere luchtvaartmaatschappijen. Andere al lang bestaande exploitanten zijn Aerodiana (http://www.aerodiana.com.pe) en Alas Peruanas (http://www.alasperuanas.com). Sommige landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, plaatsen nog steeds waarschuwingen over het overvliegen op hun buitenlandse websites.
Als je kiest voor een vlucht, houdt in gedachten dat, omdat de kleine vliegtuigen constant afbuigen naar links en naar rechts, het een maag-omkerende ervaring kan zijn, dus reisziekte patiënten moeten het nemen van medicatie overwegen. Kijken naar de horizon kan helpen bij lichte misselijkheid.
De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruiken Maria Reiche Neuman Airport 4 km ten zuidwesten van Nazca, maar je kan ook vertrekken vanuit Pisco en Lima. Bovenop de tour kosten rekent het luchtvaartterrein normaal gesproken een vertrek belasting van S20.

De vlucht over de Nazca-lijnen was echt heel gaaf! Toch zou ik dit niet nog eens doen, omdat je echt wel goed moest kijken om de verschillende figuren te vinden en te zien. Daarnaast is het echt waar dat je in deze vliegtuigjes 'wagenziek' kan worden. Ik ben een enthousiasteling wat achtbanen aangaat, maar ik was toch echt wel lichtelijk misselijk toen ik het vliegtuigje weer uitstapte. Geen man overboord, maar toch. Be warned!
Hjalmar heeft nog een vliegtuigje op de weg zien staan, maar de onze piloten wilden niets loslaten over de reden hiervan. Alle inzittenden leken ongedeerd en het vliegtuigje was gelukkig niet van de maatschappij waar wij mee vlogen :)

Terug in Nazca wilde ik toch heel erg graag naar een plaatselijke keramiekbakker, waarvan ik gehoord had dat hij replica's maakte van de potten die geofferd werden bij de graven op Chauchilla. Het had indruk op me gemaakt en ik vond ze erg mooi, dus dat was mijn missie voor vandaag!
Het was een hele zoektocht, in de brandende zon en in een wat louche buurt, maar we vonden het! De man die ze maakte deed nog aan ouderwetse ambacht, voor mij nog meer reden om hier in elk geval een souvenir van mee te nemen. Hij gebruikte verschillende soorten stenen om de verf waar hij mee werkte te kleuren en zoals ze dat vroeger ook deden, gebruikte hij kwasten van babyhaartjes. De klei liet hij gewoon drogen in de zon en nadat de potjes geverfd waren, gingen ze in een oven wat niet meer was dan een gemetselde ronde muur op de grond waar een vuurtje gestookt werd. Prachtig en van vader op zoon doorgegeven. Ik was verkocht.

Met een kwetsbaar souvenir op zak liepen we weer terug naar het hotel. Het was heet en er was een klein zwembadje, dus de rest van de middag besloten we gewoon lekker te chillen. We zouden vroeg eten, want voor de avond stond het Maria Reiche Planetarium op het programma. De vraag was alleen nog: Waar gaan we eten?

Hjalmar en ik hebben dit keer met zijn tweetjes bij El Porton gegeten. Gevuld met een regelmatige club van Nazca-lijnen tour groepen, kunnen eters die alleen zijn zich eenzaam gaan voelen in dit restaurant. Het menu is onveranderlijk met bovengemiddelde aardappelen in een saus van Huancayo, gevulde avocado's en andere lekkernijen. Muzikale trio's komen standaard langs met El Condor Pasa. Helaas waren wij nogal vroeg en hebben we niet van dit muzikale trio kunnen genieten. Wel heb ik hier mijn eerste ceviche geprobeerd, wat een aanrader is om echt eens te eten! We hebben de rest van de groep - na het bezoek aan het planetarium - dan ook naar dit restaurant gestuurd ;) Zij konden de muziek helaas wat minder waarderen, omdat ze elkaar niet konden verstaan, haha. Er is ook altijd wat :P

Planetarium Maria Reiche
Dit kleine planetarium bevindt zich in het Nazca Lines Hotel en biedt scripted avondlezingen over de Lijnen met grafische displays op een koepelvormig projectiescherm dat ongeveer 45 minuten duurt. Erg leuk en interessant om te zien. We hadden een enthousiaste gids die ook een telescoop had opgesteld om naar de maan te kijken. Mooi en na de lezing helaas te bewolkt om nog de verschillende sterrenbeelden te bekijken (in Peru zie je andere dan in Nederland en bijvoorbeeld de Grote Beer is gedraaid en dichterbij; nooit over nagedacht). In plaats van de sterrenbeelden kregen wij het voorrecht om in een afgesloten kamer van het hotel een kijkje te nemen. In deze kamer leefde Maria Reiche de laatste jaren van haar leven.

Na de lezing gingen we weer terug naar het hotel; de volgende ochtend moesten we weer vroeg op!